Visma Solutionsille palkataan joka kesä lukuisia pilvipalvelualan tulevaisuuden tähtiä. Kesän blogisarjan kahdeksannen ja viimeisen osan kunniaksi kurkataan sisään markkinoinnin harjoittelijakokemuksiin.

Uutta osaamista grafiikkatiimiin

Markkinoinnin tehokas viidentoista henkilön tiimi vastaa Visma Solutionsin ulkoisesta ja sisäisestä markkinoinnista. Meidän tehtävämme on taata, että ohjelmistojen hyödyistä ja ominaisuuksista viestitään avoimesti ja innostavasti, ja tieto uusimmista tuotepäivityksistä, lanseerauksista ja yrityksen uutisista kulkeutuu sujuvasti asiakkaille päin. Avotoimisto sai keväällä pari uutta kasvoa; itseni lisäksi tiimiin palkattiin Krista Holappa. Perinteisesti markkinointiin on otettu yksi harjoittelija kesäksi. Tänä vuonna palkattiin apuja myös graafiseen suunnitteluun ja videoeditointiin, kun oikea tekijä sattui kohdalle.

– Markkinointitiimissä tuotetaan omin voimin paljon digitaalisia markkinointimateriaaleja kuten videoita, verkkosivuja ja oppaita, joten graafiselle puolelle haluttiin lisävahvistusta, viestintäpäällikkö Tiina Laapio kertoo.

Medianomiksi valmistunut Krista on työskennellyt aiemmin toimittajana, kuvaajana ja yritysviestinnän parissa, mutta Visma Solutionsilla hän on päässyt syventämään osaamistaan myös videoiden tuotannosta ja graafisesta suunnittelusta. Tavallisimmin Kristan löytääkin kameran takaa tai videomuokkausohjelman äärestä. Hänen vastuullaan on ollut muun muassa Visma Signin käyttöönottovideoiden tuottaminen ja graafisen tiimin avustaminen materiaalien suunnittelussa ja päivityksissä.

– Yksi parhaista kokemuksista Visma Solutionsilla on ollut, että meitä rohkaistaan kertomaan tuoreilla näkökulmilla mielipiteitä niin tiimin kuin koko yrityksen toimintatapoihin. Tiimimme sisällä jaetaan yksilöiden erityisosaamista, mikä hyödyttää kaikkien rooleissa. Kaikkien ei esimerkiksi ole pakko tietää konkreettisesti miten hakukoneoptimointia tehdään klikkaus kerrallaan, mutta optimoinnin merkityksen ymmärtäminen jo sisältöjen suunnitteluvaiheessa on tärkeää, Krista kuvailee.

Sisällöntuotantoa ja tapahtuman rakennusta

Olen viimeisten kolmen kuukauden aikana kirjoittanut useita blogiartikkeleita, tehnyt sosiaalisen median sisältöjä ja tutustunut digitaalisen markkinoinnin analytiikkaan. Olen saanut kesän ajalle myös ihan omia projekteja, tämän blogisarjan koordinoimisen yhtenä niistä. Heti toukokuussa pääsimme molemmat mukaan rakentamaan Visma Solutionsin asiakaspäivää, Solutions’18-tapahtumaa, joka järjestettiin tänä vuonna Helsingin Messukeskuksella. Suuren tapahtuman järjestämisessä joutui todellakin käärimään hihansa ja tekemään monipuolisesti erilaisia tehtäviä. Samalla se oli hieno tapa päästä mukaan tiimiin ja saada heti vastuuta.

– Solutions-tapahtuma oli vuoden isoin kertaponnistus markkinointitiimille, ja sellaisen näkeminen ‘kulisseista’ käsin oli erittäin antoisaa. Grafiikkatiimi teki paljon monipuolisia hommia kuukausia etukäteen tapahtumaa varten, ja itse kuljin tapahtumassa ympäri kuvaamassa materiaalia jo ensi vuoden markkinointia varten. Tämän mittakaavan kokemuksia ei voi pitää itsestäänselvyytenä missään työpaikassa, Krista kertoo.

IT-alan markkinointi on ketterää ja nopealiikkeistä

Ensimmäiset kuukaudet ovat olleet siis työntäyteisiä ja haastavia, mutta äärimmäisen opettavaisia. Uuden työpaikan lisäksi pääsin hyppäämään ensimmäistä kertaa myös IT-alalle. Onneksi sopeutuminen uusiin tuotteisiin ja yrityskulttuuriin tapahtui vaivattomasti, apua kun oli saatavilla heti alusta alkaen.

Jo ensimmäisenä työpäivänä kävin läpi esimieheni Tiinan kanssa kesän tavoitteita ja omia tehtäviäni seuraaville kuukausille. Yhteiset juttelutuokiot ja check upit ovat jatkuneet tietysti säännöllisesti sen jälkeenkin. Lähes päivittäin joku kokeneemmista työkavereista kysäisee ohimennen, “miten sulla menee?”, johon voin vastata rehellisesti “ihan älyttömän hyvin”, tai kuten ehkä vielä useammin heitän: “hyvin, mutta ehtisitkö vilkaista vähän tätä blogitekstiä ja kertoa mielipiteesi?”.

Ketteränä yrityksenä nopeasti kehittyvällä alalla myös markkinoinnin tulee reagoida ripeästi. Yksi ensimmäisistä huomioistani töissä olikin, että täällä todella kokeillaan rohkeasti uutta ja kehitetään toimintatapoja jatkuvasti. Kaikki kehitysideat ja -ehdotukset otetaan ilolla vastaan ja harjoittelijoiden mielipiteillä on kuuntelijoita.

On jännittävää ja pelottavaakin muuttaa omaa vakiintunutta ajattelutapaansa ja työskentelytyyliään niin radikaalisti. Saanko minä todella kehittää uutta? Jotain, joka ihan konkreettisesti laitetaan toteutukseen? Kuten markkinointi- ja strategiajohtaja Jussi Pekkala totesi eräässä keskustelussamme, viimeistään täällä saa ja pitää heittää kaikki jarrut mäkeen.

Vastuuta ja vapautta tehdä ja toteuttaa

Tunnen, että täällä jokaiselta traineelta odotetaan paljon ja sitä varten vastuuta ja tavoitteita annetaan runsaasti. Sen vastapainoksi meihin on myös panostettu aika lailla. Jokainen uusista kesätraineista sai kokopäiväisen perehdytyksen yrityksen toiminnasta ja yrityskulttuurista, ja me traineet olemme mukana kaikissa yrityksen yhteisissä tekemisissä aivan samalla tavalla kuin vakituisetkin työntekijät. Matala hierarkia ja upea ilmapiiri pitää huolen siitä, että jokainen sopeutuu mukaan.

Olemme muun muassa käyneet työkavereiden kanssa lounailla ulkona ja kehittäneet tiimihenkeä yhteisessä virkistäytymispäivässä ja firman juhlissa. Mahdollisuuksia yhteiseen tekemiseen on runsaasti: joka viikko on yhteiset juoksutreenit ja perjantaisin lounasjumpat, ja epäsäännöllisen säännöllisesti yritämme muistaa myös treenata lankutusta tiukan koneiden edessä naputtelun vastapainoksi. Naurua, vitsailua ja puolelta toiselle lenteleviä ideoita kuuluu jokaiseen päivään!

– Uuteen työpaikkaan tuleminen on aina sopeutumisprosessi, niin uudelle työntekijälle kuin jo olemassa olevalle tiimille. Avoin yrityskulttuuri kuitenkin auttoi löytämään oman paikan nopeasti. Olen päässyt osallistumaan yrityksen sisäiseen kehittämiseen kulttuuri-komiteassa, ja löytänyt tiimistäni ystäviä joiden kanssa haluan viettää aikaa vapaa-ajallakin. Mielestäni on tärkeää, että kilpailullisella alalla löytyy work hard – play hard -mentaliteettia. Toimistokin voi muuttua naamiaisten tanssilattiaksi pari kertaa vuodessa, Krista naurahtaa viitaten kesän henkilöstöjuhlaan, jota vietimme Hollywood-teemalla.

Kuukaudet Visma Solutionsilla ovat kuluneet nopeammin kuin kumpikaan meistä olisi osannut ikinä kuvitella. Uutta markkinointiosaamista ja IT-alan ymmärrystä on kertynyt taskuihin valtavasti, mutta ennen kaikkea meistä on kuitenkin kuoriutunut entistä varmempia ja ennakkoluulottomampia tekijöitä – kiitos meille annetun vastuun ja heittäytymiskykyisen tiimin!

Visma Solutionsin harjoittelijoiden kokemuksista kertovaa blogisarjaa koordinoi kesän 2018 marketing trainee, Essi Kykyri. Intohimoisesti sekä sanoihin että lukuihin suhtautuva Essi haluaa harjoittelujaksonsa aikana kehittyä erityisesti tehokkaan viestinnän ja markkinointianalytiikan puolella.


Visma Solutions on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 65 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.

Tilaa viimeisimmät blogit ja sisällöt sähköpostiisi.
1 kertaa / kk, ei spämmiä vaan hyödyllistä sisältöä.

Kunnioitamme yksityisyyttäsi emmekä jaa sähköpostiasi Visman ulkopuolelle. Katso yksityisyydensuoja.

Täytä ja lähetä alla oleva lomake - olemme sinuun mahdollisimman pian yhteydessä.

Jos sinulla on tekninen kysymys, ole hyvä ja tutustu asiakastukeen.


Etunimi

Sukunimi

Yritys

Puhelin

Sähköposti