Visma Solutionsille palkataan joka kesä lukuisia pilvipalvelualan tulevaisuuden tähtiä. Blogisarjan neljättä osaa varten hyppäsin junaan ja lähdin tutustumaan Helsingin toimipisteellä työskentelevän myyntitraineen kokemuksiin.

Myyntityö IT-alan näköalapaikalla

Aleksanteri Palo aloitti toukokuussa Visma Solutionsin myyntitraineena Helsingissä. Turun kauppakorkeassa markkinointia ja tietojärjestelmätiedettä opiskeleva Aleksanteri on viihtynyt harjoittelijana erinomaisesti. Hän haki paikkaa myyntitiimistä kiinnostuksestaan IT-alaa kohtaan. Ensimmäinen hakemus Vismalle lähti jo viime vuonna, ja nyt toisella yrittämällä hän onnistui nappaamaan halutun työpaikan reilusti yli sadan hakijan joukosta.

– Tällaisessa työssä pysyy aina kehityksessä mukana, on pakko seurata uutisia ja ymmärtää uusien teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet yritysten taloushallintoon. Esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen taloushallinnon tai toiminnanohjauksen järjestelmissä luo tulevaisuudessa täysin uuden ulottuvuuden yrityksien päivittäiseen työskentelyyn. Yrityksenä Visma Solutions on juuri sopivan kokoinen, sopivan iso tarjotakseen monipuolisuutta ja vaihtelevia tehtäviä, mutta silti tarpeeksi pieni ollakseen ketterä, Aleksanteri kertoo.

Visma Solutionsin myyntiä pyöritetään eri tiimeissä tuotteiden, asiakasryhmien ja myynnin vaiheiden mukaan. Esimerkiksi isoimmille yritysasiakkaille on oma myyntitiimi. Samoin myyntiputken alkupäätä, eli sopivien asiakkaiden etsimistä ja kontaktoimista, hoitavat joukko siihen erikoistuneita myyjiä.

– Teen myynnin harjoittelijana tosi monipuolisia tehtäviä. Työaika on jaettu kaikkien tuotteiden kesken. Noin puolet työajasta teen töitä Sales Development -tiimissä, jonka tehtävänä on varmistaa, että myynnin alkupäässä on tarpeeksi potentiaalisia asiakkaita. Loppuaika taas kuluu erilaisissa kehitysprojekteissa, kuten tuotteiden markkinatutkimuksiin ja myynnin datan analysointiin. Heti aloittaessani tapasin eri tuotteiden liiketoiminnan vetäjät, ja he kertoivat omista tarpeistaan myynnin suhteen.

Myyjän avaimina rohkeus ja ripaus kilpailuhenkeä

Aleksanterilla on jo reilusti aiempaa kokemusta niin myynnin kuin markkinoinninkin parista. Traineejakso on kuitenkin tarjonnut runsaasti uusia kokemuksia ja oppimista.

– Eniten olen oppinut eri projektien kautta. Esimerkiksi markkinatutkimusta tehdessä opin lisää tiedonhausta ja tutkimuksen vaiheista. On ollut hienoa päästä näkemään, miten ammattimainen myynti järjestetään tehokkaaksi Visma Solutionsin kaltaisessa isommassa firmassa, Aleksanteri kertoo.

Hän myöntää, että myyntityössä pieni tuloskeskeisyys ja kilpailuhenkisyys ei ole pahasta. Tärkeintä on kuitenkin olla “hyvä tyyppi”; siis avoin, omatoiminen ja oppimishaluinen. Ajankäytön hallinta on tullut tarpeeseen, jotta myyntitavoitteet täyttyvät ja projektit saadaan vietyä maaliin määräajan puitteissa. Tavoitteiden täyttymisestä on jokainen itse vastuussa.

– Lisäksi pitää olla rohkeutta kertoa mitä haluaa tehdä ja antaa omia ideoitaan ulos. Luotto uusiin työntekijöihin on ollut täällä todella kova, mutta vastuuta saa vain mikäli itse uskaltaa sitä pyytää. Usko omaan osaamiseen on kasvanut täällä hurjasti.

Visma Solutionsilla annetaan eväät onnistumiseen ja itsensä ylittämiseen

Aleksanteri kertoo, että työssä parasta on ollut omien rajojen ylittäminen ja uusien asioiden oppiminen. Erityisesti uusien ratkaisujen keksiminen antaa mielettömän hyvän fiiliksen. Visma Solutions on ollut työnantajana vaativa, mutta huolehtiva.

– Täällä ei hengitetä niskaan, hän naurahtaa.

– Ilmapiiri on rento ja tekemisen meininki näkyy varsinkin meillä myynnissä. Yrityksen sisällä on hyvällä tavalla kehityshenkisyyttä ja tuloshakuisuutta. Tuntuu, että hommia pääsee tekemään ihan oikeasti ja omatoimisuudesta palkitaan kasvaneiden vastuiden kautta. Täällä annetaan mahdollisuus oppimiseen. On hienoa, kun on päässyt ylittämään itselleen asettamia tavoitteita.

Blogisarjan aiemmissa osissa tutustuttiin talouden ja asiakaspalvelun harjoittelijoiden kokemuksiin. Lue myös ensimmäisestä osasta, mitä työskentely pilvipalveluiden parissa, eli harjoittelu Visma Solutionsilla, voikaan pitää sisällään.

Visma Solutionsin harjoittelijoiden kokemuksista kertovaa blogisarjaa koordinoi kesän 2018 marketing trainee, Essi Kykyri. Intohimoisesti sekä sanoihin että lukuihin suhtautuva Essi haluaa harjoittelujaksonsa aikana kehittyä erityisesti tehokkaan viestinnän ja markkinointianalytiikan puolella.


Visma Solutions on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 65 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.

Tilaa viimeisimmät blogit ja sisällöt sähköpostiisi.
1 kertaa / kk, ei spämmiä vaan hyödyllistä sisältöä.

Kunnioitamme yksityisyyttäsi emmekä jaa sähköpostiasi Visman ulkopuolelle. Katso yksityisyydensuoja.

Täytä ja lähetä alla oleva lomake - olemme sinuun mahdollisimman pian yhteydessä.

Jos sinulla on tekninen kysymys, ole hyvä ja tutustu asiakastukeen.


Etunimi

Sukunimi

Yritys

Puhelin

Sähköposti