Analysoimme pari vuotta sitten, miksi tietyt tilitoimistot kasvavat ja menestyvät ja miksi osa ei. Analyysissa kävi ilmi, että perinteisiin käytäntöihin nojaavat yritykset käyttävät vanhoja palvelumallejaan sellaisinaan, kun taas menestyjät ovat keksineet toimintatapansa uudelleen.

Modernit palvelumallit

Tänä päivänä yhä useampi tilitoimisto laskuttaa asiakkaitaan kiinteähintaisesti. Mallissa on paljon selkeitä hyötyjä, mutta asiakaskannattavuus saattaa vaihdella erilaisten asiakkuuksien välillä paljonkin. Siksi palvelutuotannon automaatio on oiva keino tasoittaa eroja ja tehostaa omia prosesseja.

Olemmekin paketoineet Netvisoria käyttäville tilitoimistoille uuden kokonaisratkaisun, jossa tilitoimistojen toiminnanohjaus ValueFrame ja Netvisorin taloushallinto ovat yksi, tehokas kokonaisuus. Sen avulla tilitoimisto johtaa koko palvelutuotantoaan myynnistä laskutukseen. Ratkaisulla hallitset toimeksiantojen resursoinnin, kannattavuuden ja laskutusasteen seurannan sekä tilitoimiston toistuvien tehtävien käsittelyn.

Kolme tapaa johtaa

Tässä keskitetyssä palvelutuotannossa tilitoimisto varmistaa Netvisorilla kirjanpitotyön laadun ja ValueFramella liiketoiminnan johtamisen. ValueFramella johtaminen tapahtuu kolmella tavalla: palvelumallien, asiakkaiden sekä tekemisen kautta tapahtuvana johtamisena.

Tilitoimistoilla on kaikenkokoisia asiakkuuksia, joiden tarpeet vaihtelevat suuresti. Luokittelemalla kaikki asiakkaat omiin palvelumalleihinsa tilitoimisto pystyy palvelemaan asiakkaita niiden edellyttämän rytmin mukaisesti. Suurimmat asiakkuudet saattavat vaatia työtä joka päivä, ja pienimmille riittää esimerkiksi kuukausittaiset tehtävät.

Asiakasjohtamisen näkökulma tulee monella tapaa ratkaisussa esiin. Esimerkiksi erilaiset asiakasraportit ja kannattavuusraportit antavat selkeän kuvan liiketoiminnasta. Tilitoimisto voi esimerkiksi käyttää raportteja apunaan arvioidessaan syntyykö kannattavuus palvelumalleista vai onko kiinteähinta väärä.

Kolmas johtamisen tapa ValueFramella on tekemisen johtaminen. Tilitoimisto voi johtaa esimerkiksi tiimejä, jolloin yhtä asiakasta voi palvella useampi henkilö. Toinen vaihtoehto on johtaa prosesseja, jolloin esimerkiksi kaikkien asiakkuuksien ostolaskuista vastaa vain yksi henkilö. Lisäksi kuormituskuvaaja näyttää, jos tiimillä on vapaita resursseja, jolloin voidaan myydä lisäpalveluita tai hankkia lisää asiakkuuksia. Kuvaaja paljastaa vastaavasti myös tiimin ylikuormituksen, mikä voi kertoa rekrytointitarpeesta.

Haluatko kuulla lisää uudesta ValueFrame Netvisor -kokonaisratkaisusta? Jätä yhteydenottopyyntö, niin keskustellaan lisää!


Mirella Melander on ValueFramen ratkaisukonsultti ja rautainen tilitoimistoliiketoiminnan asiantuntija. Mirellalla on vuosikymmenen kokemus tilitoimistotyöstä, ja hän tietää, kuinka alan käytäntöjä pystyy tehostamaan.

Tilaa viimeisimmät blogit ja sisällöt sähköpostiisi.
1 kertaa / kk, ei spämmiä vaan hyödyllistä sisältöä.

Kunnioitamme yksityisyyttäsi emmekä jaa sähköpostiasi Visman ulkopuolelle. Katso yksityisyydensuoja.

Täytä ja lähetä alla oleva lomake - olemme sinuun mahdollisimman pian yhteydessä.

Jos sinulla on tekninen kysymys, ole hyvä ja tutustu asiakastukeen.


Etunimi

Sukunimi

Yritys

Puhelin

Sähköposti