Yrityksen elinkaaren alussa ajan ja energian usein vie monta välttämätöntä asiaa, jotka on pakko saada toimimaan tehokkaasti. Toiminnanohjausjärjestelmä on harvoin yksi niistä.

Kun liiketoiminta vakiintuu, mukaan astuvat yleensä kasvutavoitteet, jolloin myös tehokkaan toiminnanohjausjärjestelmän hankinta voisi olla ajankohtaista. Mutta miksi tehokas toiminnanohjaus koskisi vain isoja yrityksiä? Milloin olisi oikea hetki hankkia toiminnanohjaukseen lisäapua, jos ei heti liiketoiminnan alkaessa?

Kuulemme asiakkailtamme usein, että toiminnanohjauksen hankkiminen avuksi yrityksen pyörittämiseen on ajatuksena hyvä, mutta heidän liiketoimintansa on vielä niin pientä, ettei sille tarvita erillistä järjestelmää. Toiminnanohjaus kuitenkin auttaa yritystä aivan yhtälailla, työskenteli firmassa sitten kaksi tai kaksikymmentä työntekijää. Hankinnan pitkittäminen on ajatuksena ymmärrettävä, mutta hankalasti perusteltavissa. Onko sinulla muka varaa tehdä hommat puoliteholla?

Tavoitteena kasvu

Mikäli yrityksen pitkän tähtäimen tavoitteena on kasvu, kannattaa toiminnanohjausta todella harkita jo hyvissä ajoin. Kätevimmin kasvua syntyy kun oikeat toimintamallit on otettu mukaan jo yrityksen tarinan alkumetreillä – siis jo silloin, kun yrityksessä on ehkä vain se yksi tai kaksi työntekijää.

Tarpeet sanelevat järjestelmän valinnan. Usein siinä vaiheessa kun järjestelmää ollaan hankkimassa, on tarvelista jo melko pitkä: pitäisi saada ainakin asiakkuudenhallinta kuntoon, tuntikirjaukset ja tarjouksien kirjaus sujuvaksi, helpotusta projektinhallintaan ja toivottavasti myös integroitua laskutus mukaan järjestelmään.

Monipuolinen toiminnanohjausjärjestelmä kasvaa ja skaalautuu yrityksesi liiketoiminnan mukana. Alussa hankittuun järjestelmään on helppo ottaa käyttöön lisää ominaisuuksia ja uusia käyttäjiä yrityksesi kasvaessa. Pienelle yritykselle hyvissä ajoin hankittu CRM-järjestelmä ei ole edes kallis investointi, kun käytöstä maksetaan käyttäjien tai käytön mukaan.

Selätä muutosvastarinta

Alussa järjestelmän hankinta on helpompaa, kun käyttäjiä on huomattavasti vähemmän. Uusien toimintatapojen ja työvälineiden opastukset on myös kieltämättä helpompi järjestää silloin, kun yrityksessä on vain muutama työntekijä. Saman koulutuksen ja uuden järjestelmän läpivienti on huomattavasti vaativampi prosessi siinä vaiheessa, kun työntekijöitä on kymmeniä tai satoja. Kun järjestelmän ottaa osaksi jokapäiväistä toimintaa jo varhaisessa vaiheessa, pääsee asiantuntijayritys kasvamaan ja kehittymään rauhassa ilman edessä häämöttäviä järjestelmähankintoja. Sitä paitsi, mitä vähemmän työntekijöitä yrityksessä työskentelee, sitä vähemmän muutosvastarintaa joudutaan kohtaamaan uuden järjestelmän hankinnassa.

Tehokkaiden työkalujen löytyminen yhdestä, skaalautuvasta järjestelmästä on järkevä satsaus tulevaisuuteen. Sillä mahdollistetaan kasvu, riippumatta yrityksen tämänhetkisestä koosta. Tehokas toiminta ja toimivat työkalut eivät ole vain ison yrityksen oikeus.

Lue lisää toiminnanohjauksen eduista, joista hyödyt niin aloittavana kuin pienikokoisenakin yrityksenä.


Visma Solutions on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 65 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.

Tilaa viimeisimmät blogit ja sisällöt sähköpostiisi.
1 kertaa / kk, ei spämmiä vaan hyödyllistä sisältöä.

Kunnioitamme yksityisyyttäsi emmekä jaa sähköpostiasi Visman ulkopuolelle. Katso yksityisyydensuoja.

Täytä ja lähetä alla oleva lomake - olemme sinuun mahdollisimman pian yhteydessä.

Jos sinulla on tekninen kysymys, ole hyvä ja tutustu asiakastukeen.


Etunimi

Sukunimi

Yritys

Puhelin

Sähköposti