Kohtaan asiantuntijayrityksissä melko usein tilanteita, joissa yritysjohdolta saa liiketoimintakriittiseen kysymykseen melko epämääräisen vastauksen. Kun tiedustelen kannattavimpia palveluita tai projekteja, käyttöastetta tai vaikkapa konkreettisia tekijöitä, joilla tavoiteltua kasvua aiotaan ulosmitata, on pysäyttävää saada vastaukseksi: “En tiedä”. Harvemmin vastaus on suora, mutta rivien välistä voin huomata osuneeni kipukohtaan.

Tilanteen tunnistaminen ja avoimuus ennen kaikkea itselleen on varmasti avain muutokseen. Harvemmin tietämättömyys johtuu siitä, että tietoa ei ole, vaan lähes aina siitä, että tietoa ei kyetä käsittelemään. Yrityksen data täytyy pystyä käsittelemään ja hallitsemaan niin, että johtaminen ja päätöksenteko voidaan perustaa reaaliaikaiseen, olemassa olevaan tietoon. Viime vuoden tilinpäätös löytynee tarvittaessa, mutta se ei riitä.

Hajautuneen ja hallitsemattoman tiedon ilmapiiri ei ole otollisin maaperä johtaa asiantuntijayrityksiä, tai edes yksittäisiä projekteja. Toiminnan tehottomuuden vuoksi kannattavuus ja kassavirta voivat olla jopa miinusmerkkisiä.

Tilanteen tunnistaminen ja avoimuus ennen kaikkea itselleen on varmasti avain muutokseen.

Kassavirta plusmerkkiseksi

On vaikeaa määritellä, miten paljon tietämättömyydelle tulee hintaa. Se myös vaihtelee tapauskohtaisesti. Varmaa kuitenkin on, että poistamalla tietämättömyyden syitä, lähtee siitä maksettu hinta vääjäämättä laskuun. Kun yrityksen dataa pystytään tulkitsemaan ja hallitsemaan paremmin, on sillä myös selkeä positiivinen vaikutus kassavirtaan ja kannattavuuteen.

Keskitetyn tiedon avulla perustat projektit myynnin tekemän tarjouksen tai kustannuslaskennan pohjalle, kohdistat myynnin ponnistukset kannattavampiin projekteihin tai palveluihin sekä laskutat tehokkaasti ja automatisoidusti. Samalla keräät tietoa projektitoiminnan eri vaiheista reaaliajassa, helposti tulkittavaan muotoon. Toiminnan kehittäminen ja analysointi helpottuu, kun tiedät asioiden syy-seuraussuhteet.

Kirsikkana kakun päällä – sinun on jatkossa helpompi vastata kysymyksiin käyttöasteestanne tai projektienne kannattavuuksista. Lisäksi tiedät, mistä nämä johtuvat ja minkä asioiden täytyy muuttua, jotta luvut paranisivat entisestään.

Jos haluat parantaa tietämystäsi yrityksesi avainluvuista, tutustu Severaan ja ValueFrameen. Ota yhteyttä, niin sparrataan yhdessä!


Simo Tuuva on PSA-ratkaisujen tuoteasiantuntija. Simo ratkoo päivittäin asiakkaiden projektinhallinnan ja toiminnanohjauksen haasteita.

Tilaa viimeisimmät blogit ja sisällöt sähköpostiisi.
1 kertaa / kk, ei spämmiä vaan hyödyllistä sisältöä.

Kunnioitamme yksityisyyttäsi emmekä jaa sähköpostiasi Visman ulkopuolelle. Katso yksityisyydensuoja.

Täytä ja lähetä alla oleva lomake - olemme sinuun mahdollisimman pian yhteydessä.

Jos sinulla on tekninen kysymys, ole hyvä ja tutustu asiakastukeen.


Etunimi

Sukunimi

Yritys

Puhelin

Sähköposti