Uskaltaisitko luovuttaa autosi 18-vuotiaalle lapsellesi ilman, että hän olisi käynyt autokoulua? En uskaltaisi minäkään. Sama pätee tietojärjestelmien käyttöönottoihin. Helposti oletetaan, että toiminnanohjausjärjestelmä otetaan käyttöön kirjautumalla sisään ja aloittamalla käyttö suoraan. Vaikka järjestelmän käytettävyys tukisikin itseoppimista, ei pelkkä ympäristössä klikkailu riitä. Tietojärjestelmätkään eivät vielä toimi niin älykkäästi, että ne ajattelisivat käyttäjän puolesta, vaan bisneslogiikan ja älyn on löydyttävä omasta päästä. Yrityksen liiketoiminta tulee mallintaa järjestelmään, ja siihen parhaat käyttökokemukset ja -vinkit saa kokeneilta asiantuntijoilta. Käyttöönottokoulutus ei ole pelkästään mekaaninen suoritus, jossa käydään toiminnallisuudet läpi ja opetellaan järjestelmän käyttöä. Koulutusta edeltää asiakasyrityksen toimintaprosessien ja liiketoiminnan tarkka läpikäynti.

Asiakaskohtainen mukautus tuo parhaan hyödyn

Käyttöönottokoulutus lähtee asiakkaiden tarpeiden ja prosessien määrittämisestä. Sen jälkeen työntekijät koulutetaan käyttämään ohjelmistoa käyttöympäristön ja asiakkaan oman toimialan käytäntöjen mukaisesti. Työntekijät saavat yhtenäiset käyttömallit tietojen syöttöön, jolloin raportointi pysyy relevanttina ja ajantasaisena. Huolellinen käyttöönotto tukee järjestelmän oikeanlaista käyttöä, käyttäjien sitoutumista ja siten myös järjestelmän mukautumista yrityksen käyttöön pitkäksi aikaa. Näin järjestelmästä tavoitetaan korkein mahdollinen hyöty.

Liiketoiminnan mallintamisessa perehdytään mm. siihen, miten asiakasyritys hinnoittelee palvelunsa, millaisia asiakkaita heillä on ja mitä tietoja he haluavat raportoinnin avulla saada, sekä mitä integraatioita tarvitaan. Tarkoituksena on päästä myös sisään yritysten kulttuuriin, miten yrityksessä toimitaan ja miten malli mukautuu järjestelmään logiikkaan. Toiminnanohjaus on väline, joka mahdollistaa haluttujen asioiden kirjaamisen ja tarvittavien tietojen seuraamisen läpi liiketoimintaprosessin. Käyttöönotossa tärkeämpää on toiminnan organisoinnin läpikäynti kuin tekninen suorittaminen.

Käyttöönoton jälkeen asiakkaat ovat olleet äärimmäisen tyytyväisiä kattavaan projektiin. Käytön voi aloittaa turvallisin mielin, kun matkassa on koko alkuvaiheen mukana asiantuntija, jonka puoleen kääntyä.

Emma Matikainen työskentelee ValueFramen tuotekehityksessä. Hänellä on myös 8 vuoden kokemus ValueFramen pienistä ja suurista käyttöönotoista eri asiakastoimialoilla. Emma tuntee järjestelmän ominaisuudet ja integraatiot läpikotaisin ja osaa neuvoa asiakkaille heille sopivimmat käyttötavat.


Visma Solutions on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 65 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.

Tilaa viimeisimmät blogit ja sisällöt sähköpostiisi.
1 kertaa / kk, ei spämmiä vaan hyödyllistä sisältöä.

Kunnioitamme yksityisyyttäsi emmekä jaa sähköpostiasi Visman ulkopuolelle. Katso yksityisyydensuoja.

Täytä ja lähetä alla oleva lomake - olemme sinuun mahdollisimman pian yhteydessä.

Jos sinulla on tekninen kysymys, ole hyvä ja tutustu asiakastukeen.


Etunimi

Sukunimi

Yritys

Puhelin

Sähköposti