
Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto 2021 – parhaat vinkit onnistumiseen
Järjestelmien käyttöönottoja pidetään usein haasteellisina. Lue vinkit, joilla onnistut käyttöönotossa ja järjestelmän vaihdossa.
Vinkkejä, oppeja ja asiantuntijasisältöjä projektien, töiden ja asiakkuuksien hallintaan sekä yhteistyöhön ja kannattavuuteen. Höysteenä asiakaskokemuksia ja tarinoita toimistolta. Sukella sisään!
Tilaa myös uutiskirjeemme, ja saat tiedon uusimmista blogiteksteistä, oppaista ja mielenkiintoisista materiaaleistamme suoraan sähköpostiisi neljä kertaa vuodessa. Ei turhaa spämmiä, vain kuratoituja asiantuntijavinkkejä projektinhallintaan, kannattavuuteen ja työn tehostamiseen. Tilaa uutiskirje tästä >>
Järjestelmien käyttöönottoja pidetään usein haasteellisina. Lue vinkit, joilla onnistut käyttöönotossa ja järjestelmän vaihdossa.
LM Somecon asiakasjohtaja ja osakas Janne Pöyhönen pitää Severaa ehdottomasti alan parhaana työkaluna projektien hallintaan ja toiminnanohjaukseen.
Tietoturvallisuus on toimintamme avaintekijöitä ja tärkeä osa työtämme. Visma Severassa tietoturva ja yksityisyyden suoja on otettu huomioon monesta eri näkökulmasta.
Vaikka etätyötä on tehty jo vuosikymmeniä, moni yritys on juuri nyt täysin uudessa tilanteessa. Kun koko tiimisi työskentelee erillään, vaaditaan projektijohdolta paljon. Lue työkalu- ja työskentelyvinkkimme etäjohdon mahdollistamiseksi.
Severa tuo Fraktiolla helpotusta jokaiseen projektintyön vaiheeseen. Myyntiä auttaa, kun kaikki asiakastieto löytyy samasta paikata. Projektien suunnittelu helpottui, kun historiatietoa on nyt helpompi käyttää uusia projekteja suunniteltaessa. Projektityön johtaminen on organisoidumpaa, kun kaikki tieto on samassa paikassa. Laskutus ja raportointi on tarkempaa, kun tietoja ei tarvitse siirrellä ohjelmistosta toiseen käsin.
Tiedon jakaminen ja avoimuus voivat nousta haasteiksi, jos koko yhtiön väki työskentelee etänä. Pilvessä toimivan toiminnanohjausjärjestelmän avulla tiedonjako on helpompaa. Samoin projektien etenemisen ja kannattavuuksien seuranta.
Moni tilitoimisto palvelee asiakkaitaan viimeiseen asti parhaalla mahdollisella tavalla, unohtaen kuitenkin huolehtia omasta taloudestaan. Mitä tapahtuu tilitoimiston saatavalle, kun asiakkaan maksukyky heikkenee tai asiakas pahimmillaan haetaan konkurssiin?
Bob the Robot käyttää jo kahdeksatta vuotta ValueFramea projektinhallinnan tarpeisiin. Projektinhallintatyökalulla hoidetaan tehokkaasti myös luovan toimiston työntekijöiden resursointi.
Poikkeustilanne aiheuttaa epävarmuutta monessa asiantuntijayrityksessä. Näillä pienillä prosessien muutoksilla ylläpidät kannattavuutta ja mahdollistat tuloksen.
Projektityön jargonia ei aina ymmärrä kokeneinkaan projari. Listasimme yli 60 projektinhallinnan tärkeintä termiä määrittelyineen, jotta koko tiiminne olisi samalla kartalla yhteisissä keskusteluissa.
Luova työ ei katso aikaa eikä paikkaa. Työntekijällä saattaa risteillä mielessään useita kysymyksiä: mikä lasketaan työksi, ja mitkä tunnit kirjataan työajaksi? Miten luovassa työssä mitataan työaikaa, ja miksi sen mittaaminen on tärkeää? Lue viisi oivallustamme luovan työn työajanseurantaan.
Kun myyntiputkesi vastaa asiakkaidesi ostoputkea, klousaat liidit vaivattomasti. Näin kartoitat asiakkaidesi ostopolut ja hiot myyntistrategiasi kuntoon.
Projektinhallinnan tulevaisuus näyttää hyvin mielenkiintoiselta. Hallintamenetelmät kehittyvät koko ajan, koska ympäröivä maailma muuttuu ja työelämä modernisoituu. Lue blogista tai kuuntele podcastina, mitkä ovat uusimmat suuntaukset projektinhallinnassa.
Myyntiputki on jokaiselle myynnin parissa työskentelevälle tuttu termi, mutta miten seuraat ja hallitset sitä tehokkaasti? Näin rakennat asiantuntijayritykselle toimivan myyntiputken ja mittaat myynnin onnistumista.
Severa-Netvisor -kombinaatio toimii erinomaisesti juuri asiantuntijatyötä myyvässä yrityksessä. Sekä työtunnit että laskut liikkuvat joustavasti ohjelmistosta toiseen. Plaanassa integraatio on nopeuttanut mm. projektien läpiviemistä ja laskutusta.
Suunnittelutoimisto RE Group luottaa projektinhallinnassa ValueFrameen. RE Groupin mukaan helppokäyttöinen ValueFramen on selkeyttänyt projekteja ja parantanut tietojen läpinäkyvyyttä tuntuvasti.
Myyjät ovat erilaisia, joten myös haasteet ja kehityskohteet ovat jokaisella yksilöllisiä. Siksi kehitin myyntijohtajille työkalun, jolla eri myyntityyppien tunnistaminen ja valmentaminen onnistuu helposti!
Tuntien kirjaaminen voi tuntua työläältä, mutta siitä on monenlaista hyötyä niin yritykselle kuin työntekijälle itselleenkin. Miksi työajanseurantaan kannattaa panostaa, ja kuinka teet kirjaamisesta vaivatonta?
Ota projektit haltuun ennusteilla! Projektien ennustaminen ei ole monimutkaista eikä hankalaa – näin ennustat projektien myyntiä, laskutusta, kuluja ja resursointeja onnistuneesti.
Tilitoimiston kasvua edellyttää rohkeus uudistua ja päivittää palvelumallejaan. Integroimalla ValueFramen toiminnanohjauksen ja Netvisorin taloushallinnon saat tehokkaan kokonaisuuden, jonka avulla johdat koko tilitoimiston palvelutuotantoa toimeksiantojen resursoinnista aina laskutukseen sekä kannattavuuden ja laskutusasteen seurantaan! Tässä tekstissä kerromme, kuinka johdat tilitoimistoa fiksusti ja kannattavasti ValueFramen avulla.
Valikoimassamme on kaksi toiminnanohjausjärjestelmää – Visma Severa ja ValueFrame. Mitä eroa järjestelmissä todella on ja kumpi sopii sinulle paremmin? Tutustu vertailuun ja testaa työkaluja maksutta.
Asiakkaat ovat liiketoimintanne tärkein voimavara, sillä ilman heitä ei koko yritystänne olisi olemassa. Juuri siksi asiakas on pitkällä aikavälillä tärkein tunnuslukujen näkökulma liiketoiminnan menestymisessä. Miten asiakkaita ja asiakassuhteita sitten mitataan?
Ylivertainen asiakaskokemus on selkeä kilpailuetu. Toiminnanohjausjärjestelmään kerätyn tiedon avulla tunnet asiakkaasi ja tarjoat personoitua, asiakkaan huomioivaa palvelua.
Itsekin asiakkaille liiketoimintaa sekä sen tueksi automatisoivia ratkaisuja tarjoava Ainia Innovations valitsi Visma Severan toimintansa ohjaamiseen. Ainian toimitusjohtajan Jani Valkosen mielestä Severassa parasta on käyttäjäkokemus.
Valitse työhösi sopivin työkalu. Lue, millainen on paras projektinhallintahallintaohjelma asiantuntija- ja projektityöhön ja mitä sinun kannattaa huomioida valinnassa.
Teetkö työajanseurantaa yhä Excelissä? Syitä vaihtaa taulukkotyökalu toiminnanohjausjärjestelmään on useita. Pienessäkin yrityksessä järjestelmä tehostaa työskentelyä ja vähentää hukattua työaikaa.
Järjestelmällisellä resursoinnilla varmistat työvoiman riittävyyden, sen hyvinvoinnin ja erityisesti pidät asiakkaat tyytyväisenä. Resursointi auttaa jo pienessäkin yrityksessä.
Jokaisen yrityksen tavoite on kestävän kasvun ylläpitäminen. Näin luot aikaa kasvustrategian toteuttamiseksi, konkreettisesti.
Oletko ollut joskus mukana projektin suunnittelussa tai toteutuksessa? Siinä tapauksessa tiedätkin, kuinka monenlaisia ja tunteita herättäviä vaiheita projektien elämänkaareen kuuluu. Perinteisesti projektit jaetaan neljään vaiheeseen: aloitukseen, suunnitteluun, toteutukseen ja päätökseen. Kun otat jokaisessa vaiheessa huomioon muutamia asioita, onnistunut lopputulos on taattu. Tämän tekstin jälkeen tiedät, mitä omalta to-do-listaltasi tulee löytyä. 1. Projektin aloitus Projektien ensimmäinen … Enemmän
Uuden järjestelmän käyttöönotto voi tuntua hankalalta ja aikaa vievältä projektilta. Joskus se onkin sitä, mutta joskus se voi sujua yllättävän helposti. Lue kaksi asiakaskokemusta Severan käyttöönotoista.
Lisämyynnin ei tarvitse olla ahdistavaa tyrkyttämistä. Avuksi tarvitset luotettavan ja avoimen asiakassuhteen sekä rohkeutta yrittää.
RD Velho on onnistunut parantamaan henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyyttä Visma Severan avulla. He halusivat hankkia CRM-järjestelmän pitääkseen parempaa huolta asiakkaistaan. Severa on helpottanut asiakkudenhallintaa ja sitä kautta myynnin tekemistä. Ja kun myynti jalkautuu Severaan projekteiksi, on projektitoteutuskin helpompaa.
Insinööriyritys Rejlersin mukaan ValueFramen avulla liiketoiminta voidaan jopa kaksinkertaistaa ilman hallinnollisen työn kulujen kasvattamista. Heille ei ole vaihtoehto, että ValueFrame poistuisi käytöstä.
Taloushallinto on pakollinen osa liiketoimintaa, joka pitää aina järjestää tavalla tai toisella. Kätevimmin se järjestyy, kun taloushallinnon vaatimat tiedot kerätään reaaliaikaisesti työn lomassa ja niillä työkaluilla, joita kukin työntekijä on tottunut käyttämään. Tämä on mahdollista, kun yhdistät taloushallinnon osaksi toiminnanohjausjärjestelmää.
Kannattavuuden parantaminen lähtee taustalla olevien syiden tunnistamisesta. Listasimme yleisimmät syyt heikkoon kannattavuuteen sekä vinkit niiden ratkaisemiseksi.
Yrityksen uutta järjestelmää hankittaessa vertaillaan monesti useampaa vaihtoehtoa. Se onkin fiksua, jotta löydät yrityksen tarpeisiin sopivimman ratkaisun. Vaikka hinta on yksi tärkeä kriteeri, se on kuitenkin huono tapa oikoa järjestelmien vertailussa. Miten saat kartoittamisesta parhaan hyödyn irti?
Tilitoimistotyö on hektistä. Yhdellä kirjanpitäjällä saattaa olla kymmeniä asiakkaita, lukuisia palveluja ja satoja isompia ja pienempiä tehtäviä to-do-listallaan. Töiden hallinta ja laskutus helpottuu huomattavasti, kun erinäiset tehtävät ja työtunnit saadaan kasattua yhteen ja samaan toiminnanohjausjärjestelmään.
Yrityksen tuottavuutta voi helposti kasvattaa paremmalla resursoinnilla. Ennen resursoinnin aloittamista kannattaa kuitenkin selvittää muutamia perusasioita kuten miksi halutaan resursoida.
Järjestelmämuutos vaatii resursseja, ajankäytön priorisointia ja toimintatapojen muokkaamista. Muutokset eivät ole koskaan helppoja, mutta miksi niiden läpivieminen on silti parempi vaihtoehto kuin pienen kipuilun sietäminen?
Työaikaa seurataan monesta eri syystä. Sen lisäksi, että se on lakisääteistä, se helpottaa projektien hallintaa, auttaa yritystä tehostamaan prosessejaan ja säätämään hinnoittelua. Lue lisää, mitä hyötyä sekä mitä velvoitteita työajanseurantaan liittyy.
Jira auttaa IT-yritysten tiimejä järjestämään ja ohjaamaan töitään. Vaikka Jira on käyttötarkoitukseensa vallan toimiva ratkaisu, siinä on omia puutteitansa varsinkin kokonaisvaltaisen toiminnanohjauksen ja projektinhallinnan näkökulmasta. Integroimalla Jiran toiminnanohjausjärjestelmään nämä puutteet saadaan taklattua.
Nykypäivän asiantuntijatyö on projektiluonteista, pirstaleista ja täynnä keskeytyksiä. Tehokkain tapa töiden hallintaan ja oman ajan tehostamiseen on kirjata kaikki mieleen tulevat työt ylös. Miten toiminnanohjausjärjestelmä auttaa kohti tehokkaampaa työskentelyä?
Oikean hinnan löytäminen asiantuntijapalveluille voi olla haasteellista. Hinnoittelumalleja on monia, mutta yksi nousee muiden edelle sekä asiakkaan että palvelun tuottajan näkökulmasta. Lue tai kuuntele podcastista asiantuntijoiden vinkit hinnoitteluun ja hinnoittelumuutoksen tekemiseen.
Yrityksille on tarjolla monenlaisia softia yksityiskohtaisiin tarpeisiin. Lue syyt, miksi yhden järjestelmän käyttö toiminnan ohjaamiseen kannattaa.
Toiminnanohjausjärjestelmä tekee tilitoimiston palveluiden laskutuksesta helppoa ja nopeaa. Yksinkertaisilla toimintatapojen päivityksillä hoidat laskutuksen entistäkin sujuvammin ja tehokkaammin! Kokosimme tilitoimistojen töiden hallintaan vinkit, joilla saat järjestelmästäsi kaikki irti.
Askelmittari kannustaa liikkumaan hieman pidemmälle joka päivä. Samalla tavalla mittareiden tulisi kannustaa parempiin valintoihin myös työelämässä.
Keskittymiskyvyn ylläpitäminen on nykypäivän taitolaji. Kuinka pidän yllä työflow’ta, kun pieniä pyyntöjä ja keskeytyksiä satelee joka puolelta?
Asiantuntija- ja projektiyrityksissä korostuu luottamuksellinen suhde asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin sekä asiakastietojen ajantasainen hallinta. Miten projektiyritysten asiakkuuksienhallinta eroaa muista yrityksistä ja miten CRM:ää kannattaa hyödyntää?
Projektityö on lähtökohtaisesti liikkuvaa ja joustavaa – siis usein epävarmuuksien ja sotkun sietämistä. Huolellisella pohjatyöllä varmistat, että saat jo projektin alussa parhaan mahdollisen lähtökohdan projektin onnistumiseen.
Excel on yhä edelleen yksi käytetyimmistä työkaluista projektinhallintaan. Miksi, ja miten projektinhallintaan suunniteltu järjestelmä hoitaisi työn tehokkaammin?
Tunnusluvut on tehty vaikutettaviksi eikä seurattavaksi. Tiedätkö mitkä tunnusluvut ovat juuri nyt tärkeimmät ja millä toimenpiteillä saavutat tavoitetason seuraavien kuukausien aikana?
Kun haet kasvua ja skaalaat liiketoimintaa, kannattaa kiinnittää huomiota tavoitteisiin, kulttuuriin ja päivittäiseen tekemiseen. Lue lisää blogista!
Järjestelmähankinta edellyttää pääkäyttäjän valintaa. Henkilön, joka toimii yrityksen äänenä, vastaa käyttöönottoprojektista ja toimii loppukäyttäjien tukena. Valintaa tehdessä on tärkeä hahmottaa pääkäyttäjäroolin laajuus ja merkitys. Mitä järjestelmän pääkäyttäjä oikeastaan tekee?
Festum Accounting: ValueFrame ja Netvisor ovat keskenään toimiva kokonaisuus, joka tukee tilitoimiston liiketoimintaa todella hyvin.
Ajatus siitä, että toiminnanohjausjärjestelmä on vain suuren yrityksen tehostamismahdollisuus on ymmärrettävä, mutta hankalasti perusteltavissa. Kenelläkään ei pitäisi olla varaa toimia puolitehoilla. Mikäli yrityksen pitkän tähtäimen tavoitteena on kasvu, kannattaa toiminnanohjausta ottaa tueksi alusta saakka.
Asiantuntijayritysten arki on usein hektistä sekä ajasta ja paikasta riippumatonta työtä. Listasimme parhaat työkalut ja järjestelmät, joilla helpotat ja tehostat asiantuntijoiden arkea sekä teet viestinnästä selkeämpää ja tehokkaampaa.
Projektinhallintamenetelmät toimivat toimintakarttoina, joiden avulla hallitset projektin liikkuvia osia. Mutta miten valitset juuri omalle projektillesi sopivan menetelmän? Esittelemme neljä ketterää menetelmää joustavaan projektinhallintaan.
Mainos- ja viestintätoimistojen työ on projektiluonteista sekä paikkaan ja aikaan sitoutumatonta. Miten varmistat tehokkaan ja luotettavan raportoinnin, kun työn luonne itsessään asettaa sille haasteita? Mitkä tunnusluvut mittaavat parhaiten luovaa projektityötä?
Mitä omakustannushinta tarkoittaa ja miten se tulisi laskea? Tekstissä avataan esimerkin avulla laskentakaava ja suosituksia käyttötavoista.
Jokainen projektipäällikkö sen tietää – projektien onnistumista on syytä mitata. Mitä asioita projektien tunnuslukujen valinnassa sitten kannattaa ottaa huomioon, ja mitkä KPI-luvuista kertovat eniten projektin onnistumisesta?
CastorIT on käyttänyt Severaa viitisen vuotta ja on ollut tyytyväinen järjestelmään. Severa sopii erinomaisesti it-alan asiantuntijayrityksen tarpeisiin.
Hit rate on yksi myyntityön keskeisimmistä tunnusluvuista. Mitä merkitystä hit ratella todella on asiantuntijayritykselle? Ja, miten sitä voi kehittää kannattavasti?
Myynti ja sitä tukeva CRM ovat kasvavan yrityksen elinehto. Visma Severa tukee monipuolisesti asiantuntijayritysten liiketoimintaa ja varmistaa, että myynnin menestys ei oile työkaluista kiinni. Lue blogista, mitkä CRM-ominaisuudet erityisesti auttavat myynnin kasvattamisessa ja miten.
Hyvin johdettu myyntityö on edellytys yrityksen kannattavalle kasvulle. Alasta ja yrityksestä riippumatta, juuri myynti luo liikevaihdon. Mutta, miten myynnin kannattavuutta käytännössä voi ja kannattaa mitata? Listasimme tunnusluvut, joita jokaisen myyntiimin kannattaa valita käyttöönsä.
Henkilöstön ja projektien resursoinnista puhutaan paljon, mutta sen tekeminen tuntuu ylitsepääsemättömältä. Ensiksi on hyvä ymmärtää, mitä resursoinnilla tarkoitetaan ja mitä sillä haetaan. Mikä on resursoinnin todellinen tavoite? Lue blogista lisää.
Yrityksensä tuottavuuteen voi vaikuttaa hyvin monin keinoin. Yritysjohdon oma liiketaloudellinen osaaminen, henkilökunnan osaaminen, laadukas informaatio, sähköistäminen ja tuotteistaminen ovat vain osa käytössä olevista keinoista.
Toiminnanohjausjärjestelmissä on useimmiten saatavilla ilmainen koekäyttöversio. Jotta koekäytöstä saa tarvittavan irti, on hyvä huomioida muutama tärkeä asia. Lue blogista, miten hyödyt koekäytöstä parhaiten.
Kun haluat saada kaikki yrityksen henkilöstöresurssit mahdollisimman hyvin hyödynnettyä, ota käyttöön resursointiohjelmisto. Severassa myynti, projektinhallinta ja resursointi toimivat saumattomasti yhdessä.
Resursointi on tuttu haaste asiantuntijayrityksissä. Työntekijät eivät tiedä, mitä heiltä odotetaan. Projektipäälliköt eivät ole varmoja, miten oma projektiryhmä käyttää työaikaansa. Johdolla ei ole tietoa projektien käyttöasteesta. Tehokas resurssien hallinta lisää läpinäkyvyyttä ja mahdollistaa epäkohtiin puuttumisen.
Helposti oletetaan, että käyttöönotto onnistuu kirjautumalla sisään ja aloittamalla käyttö suoraan. Vaikka järjestelmän käytettävyys tukisikin itseoppimista, ei pelkkä ympäristössä klikkailu riitä. Käyttöönottokoulutus lähtee asiakkaiden tarpeiden ja prosessien määrittämisestä.
Insinööritoimisto Despro Engineering on kasvanut hurjaa vauhtia ja on saanut tukea kasvuun ja lisääntyneisiin projektimääriin Visma Severasta. Heille on erityisen tärkeää, että toiminnanohjausjärjestelmä tukee jatkossakin heidän kasvuaan ja on moderni sekä skaalautuva. Katso videolta, kuinka Severa on helpottanut Despron työpäiviä.
Kuinka sinun yrityksessäsi varaudutaan kiireisimpiin viikkoihin? Entä onko hiljaisemmille päiville varattu riittävästi töitä? Tilitoimistoalan ominaispiirteisiin kuuluu kausittain toistuvat kiireisemmät ajankohdat, kuten esimerkiksi tilinpäätösaika ja omaveroilmoitusten jättöpäivät. Näiden työkuormapiikkien ennakointi ja ajoissa tasoittaminen onnistuu kokemuksella sekä oikeilla työkaluilla.
Asiantuntijayritykset haluavat kasvaa, mutta kasvun vauhdittamiseksi tuottavuuteen, myyntiin ja osaajiin täytyy panostaa. Lue asiantuntijayritysten kasvututkimuksesta tarkemmin, mitä haasteita on yritysten kasvun tiellä ja mitkä tekijät heikentävät katetta tai käyttöastetta.
Miksi keskituntihinnalla on niin suuri merkitys? Mitä se todella kertoo tilitoimiston tilasta? Paljonko yrityksen kannattavuus paranee vuositasolla, jos keskituntihinta nousee 3 euroa?
Berater Oy:lle oli alusta saakka selvää, että tehokkaalla toiminnanohjauksella on merkittävä rooli heti yrityksen perustamisesta alkaen, vaikka tekijöitä ei vielä ole montaa. Tavoitteena oli kasvaa ja luoda sille vahvat puitteet jo perustamisvaiheessa. Lue blogista, miten Severa on ollut aloittavan yrityksen tukena.
EU:n tietosuoja-asetus tuo yrittäjille useita velvollisuuksia liittyen henkilötietojen säilyttämiseen ja käsittelyyn. Visma Solutionsin PSA-tuotteiden avulla toteutat helposti asetuksen vaatimukset.
Tilitoimistotyössä oman ja yrityksen toiminnan ohjaaminen käy helpommin, kun tietää, missä mennään ja mihin ollaan menossa. Oikeilla mittareilla voidaan tuottaa raportteja, jotka antavat tarvittavan tiedon helposti sisäistettävässä muodossa.
Monia askarruttaa kysymys siitä, mitä yrityksen asiakkaat todella ajattelevat saamastaan palvelusta. Ovatko he tyytyväisiä? Kuinka paljon sen varaan uskaltaa laskea? Moni on löytänyt Net Promoter Scoresta avun tilanteen kartoittamiseksi, mutta mihin menetelmä perustuu, mitä NPS-luku oikeastaan kertoo ja mitä ottaa huomioon menetelmän käyttöönotossa?
Asiantuntijaliiketoiminta, kuten mikä tahansa liiketoiminta pyörii vahvasti erilaisten mittareiden ympärillä. Miten varmistat, että mittaaminen johtaa myös tulokseen, eikä jää pelkäksi lukujen pyörittelyksi?
Selvitimme suomalaisten asiantuntijayritysten kasvutavoitteita sekä kasvun ja kannattavuuden haasteita. Tuloksissa näkyi IT-yritysten kasvuhakuisuus.
Rakennusalan konsulttipalveluita tarjoava Valvontakonsultit hyödyntää Severaa resursoinnissa, tuntien ja matkojen kirjauksessa, laskutusasteen seurannassa ja laskutuksessa. Yrityksen laskutustehokkuus on selkeästi parantunut, kun laskutuksen yhteydessä voi helposti käsitellä kirjatut tunnit ja laskujen liitteet.
Kannattavuus on monisyinen, eikä sen parantaminen välttämättä ole yksiselitteistä. On olemassa kuitenkin selkeät perustekijät, joista kannattavuuden parantaminen lähtee. Lue blogista konkreettiset keinot parempaan kannattavuuteen.
Hyvä CRM on paljon enemmän kuin pelkkä asiakasrekisteri. Se tukee koko myyntitiimiä ensimmäisestä asiakaskontaktista tarjouksen lähetykseen ja nykyasiakkaan hoitoon asti. Toisaalta se on hyvä vain, jos sitä oikeasti käyttää.
Projektit epäonnistuvat, jos et tunne tiimiä, asiakkaita tai realiteetteja. Olen oppinut projekteista paljon, mutta myös lyönyt päätäni aika monta kertaa seinään ja toistanut samoja virheitä. Jaan muutaman opin matkan varrelta, jotta sinun ei tarvitse toistaa samoja virheitä.
Oletko koskaan ajatellut, että projekti ei ala vasta sopimuksesta? Projektin – ja katteen seuraaminen – alkaa siitä hetkestä, kun käytät asiakkaaseen ensimmäisen minuutin työaikaasi.
Kokosimme Solutions100-kampanjassa ohjeita ja neuvoja sadalta yrittäjältä ja yritysmaailman vaikuttajalta. Tähän blogiin poimimme tärkeimmät tärpit asiantuntijayrityksen näkökulmasta.
Laskutusaste on asiantuntijayrityksissä yleinen ja toimiva tehokkuusmittari. Sen avulla nähdään, miten paljon työntekijät käyttävät työajastaan laskutettavaan asiakastyöhön. Yritys voi tehdä parempaa tulosta jo pelkästään tehostamalla työaikakirjausta ja sen seurantaa.
Toiminnanohjauksella on ollut selkeä vaikutus Brandsteinin taloudelliseen tulokseen: “Severan hyvä käytettävyys ja eri osien yhteentoimivuus on parantanut toimintamme kannattavuutta niin tuntihinnoitelluissa kuin urakkahintaisissa projekteissa.”
Uudistunut Severa helpottaa yrityksen toiminnanohjausta monella tapaa. Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto kannattaa kuitenkin suunnitella huolella.
Markkinointiviestintätoimisto Briiffi Oy on ohjannut projektejaan ja myyntiään ValueFrame PSA Pro -toiminnanohjausjärjestelmällä helmikuusta 2017 lähtien. ValueFrame on helpottanut Briiffin arkea monella tavalla. Järjestelmä osoittautui vertailussa Briiffille ja sen toimialalle parhaiten sopivaksi ratkaisuksi.
Digitoimisto Crasman Oy on käyttänyt ValueFrame–toiminnanohjausjärjestelmää jo vuodesta 2006. ValueFramella Crasman hoitaa asiakkuudenhallinnan, työajanseurannan, projektinhallinnan, resursoinnin sekä laskutuksen.
Severan tuotekehitys on tehnyt paljon töitä uuden käyttöliittymän rakentamiseksi ja vihdoin loppusuora häämöttää. Uutta Severaa kehutaan mm. moderniksi ja paljon käytettävämmäksi kuin nykyistä Severaa.
Markkinoinnin automaation ja digitaalisen viestinnän asiantuntijatoimistolla ID BBN:llä Severan ehdoton etu on ollut lisääntynyt läpinäkyvyys: aikatalut ja kannattavuustiedot ovat aina saatavilla.
Severa otettiin Invencossa käyttöön, koska tuntikirjaukset haluttiin sellaiselle luotettavalle tasolle, jotta niiden pohjalta voidaan tehdä laskut helposti. “Ennen laskutus saattoi viedä viikonkin, kun tunnit kirjattiin eri paikkoihin.
Missä määritellään, minkä kokoisen yrityksen kannattaa toimia tehokkaasti? Myös pienillä ja aloittelevilla asiantuntijayrityksillä on oikeus fiksuihin ja skaalautuviin toimintatapoihin ja työkaluihin.
Halu toimia tehokkaasti ja keskittyä omaan ydinosaamiseen johti CTS Engtecissa toimintatapojen uudistamiseen vuonna 2014. Harri Soininen kertoo uudistamisen lähtökohdista ja etenemisestä.
Toimitusjohtaja Antti Hellbergin mukaan Visma Severa mahdollistaa oman liiketoiminnan kehittämisen, kun on heti nähtävissä, mitä liiketoiminnassa tapahtuu.
Tärkein Severan tuoma hyöty on kontrolli ja struktuuri, jota järjestelmä tuo viestintätoimisto McGarretin toimintaan. Kun kaikki tarvittava tieto on saatavilla ja käsiteltävissä yhdessä järjestelmässä, voi jättää stressin vähemmälle ja keskittyä olennaiseen.
Raisoftin controller Niklas Kankkonen on tyytyväinen siihen, kuinka ValueFrame soveltuu IT-yrityksen toiminnanohjaukseen, ja suosittelee järjestelmää muillekin ohjelmistoyrityksille.
Kamua käyttää ValueFramea työajanseurantaan, asiakkuuden- ja projektinhallintaan sekä laskutukseen. ”Laskutuksemme on helpottunut huomattavasti, ja laskumme ovat selkeämpiä ja helpompia laatia kuin aikaisemmin, kun kaikki tarpeelliset asiat löytyvät saman työkalun alta”
Kaikki paitsi puutarhanhoito on turhaa. Mutta mitä tekemistä sillä on liiketoiminnan kanssa?
Toiminnanohjausjärjestelmän tavoitteena on tehostaa yrityksen toimintaa. Miten järjestelmä vaikuttaa kannattavuuteen?
Asiantuntijayrityksessä jokainen laskutettava minuutti on tärkeä, koska liiketoiminnan tulos on sidoksissa siihen, mihin ihmiset työaikaansa käyttävät. Yllättävän usein yrityksissä ei kuitenkaan pidetä tarkasta työajanseurannasta huolta.
Miksi toiselle perjantai on pelastus ja toinen havahtuu siihen, että viikko on taas hujahtanut?
”Kokeilimme ValueFramen demoympäristöä ja totesimme sen sopivan oikein hyvin tarpeisiimme. Se on kehitetty suoraan nimenomaan asiantuntijapalveluyrityksille eli siinä on projektinhallinta, tuntikirjaukset ja laskutus, mutta ei esimerkiksi varastohallintaa. Siksi ValueFrame istuu parhaiten meidän kaltaiselle yritykselle.”
Miten eri järjestelmistä saadaan tietoa organisaation eri ryhmille niin, että se on luotettavaa, oikea-aikaista ja mittaa niitä asioita, joita raportin tilaaja on halunnut?
Kun osa yrityksistä tavoittelee paperitonta toimistoa, osa asiantuntijayrityksistä on mennyt jo askeleen pidemmälle.
Kuinka Visma Severa -toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto todella sujuu? Erittäin nopeasti, kerrotaan asiakasyrityksessämme Vianova Systems Finlandilla.
Hyvä projektipäällikkö on projektiyrityksessä kaiken A ja O. Usko pois, puhun kokemuksesta.
Voiko arkkitehtitoimisto toteuttaa projekteja iintohimosta lopputulokseen sekä samalla pitää kiinni liiketoiminnan realiteeteista? Oikeiden työkalujen avulla kyllä!
Business intelligence -asiantuntijayritys Infrastone Oy luottaa toiminnanohjauksessa ValueFrameen. ”ValueFrame maksoi itsensä takaisin jo yhdessä kuukaudessa, kun saimme laskut lähtemään, ja järjestelmä toi läpinäkyvyyden toimintaamme.”
Karhu Helsingin etuina Visma Severan käytössä ovat olleet ohjelmiston monipuolisuus ja helppokäyttöisyys sekä ohjelmiston tuoma kokonaiskuva liiketoiminnasta.
LINKin toimitusjohtaja Jaakko Anttila saa ValueFramen raporteista paljon liiketoiminnan kannalta olennaista tietoa. Anttila seuraa esimerkiksi kuormitusta, tarjouskantaa ja sen kehitystä, henkilöiden ja eri yksiköiden kannattavuutta, käyttöasteita, myynnin kehitystä sekä aktiviteetteja.