KannattavuusKäyttöönotto

3 syytä miksi ohjelmiston räätälöinti ei välttämättä kannata

2 min luku | 7.4.2022
järjestelmän räätälöinti

Yrityksen liiketoiminnan ohjaamiseen on olemassa periaatteessa kahdenlaisia ohjelmistoja; räätälöitäviä ja ns. kiinteät ominaisuudet omaavia. Severan Development Leader Taneli Lilja kertoo blogissaan, miksi yrityksen ei välttämättä kannata vaatia ohjelmiston räätälöintiä omiin tarpeisiinsa, vaan valita oman alan erityistarpeisiin suunniteltu ohjelmisto.

Liiketoimintakriittistä palvelua ostettaessa potentiaalista asiakasta monesti mietityttää, miten järjestelmä palvelee juuri heidän toimintatapojaan. Huoli on ymmärrettävä, onhan järjestelmän tarkoitus palvella sitä käyttävää yritystä eikä toisinpäin. Onneksi kuitenkin esimerkiksi it-yritysten projektit ovat hyvin samantyyppisiä niin Rovaniemellä kuin vaikkapa Oslossakin.

1. Ohjelmiston räätälöinti on kallista

Kun pilvipalvelua räätälöidään kustannukset kasvavat nopeasti. Tietysti jo pelkkä räätälöintityö itsessään on laskutettavaa työtä, mutta tämän lisäksi monesti pitää huomioida myös jatkuvat kulut sen jälkeen, kun räätälöinti on tehty.

Ajatellaanpa, että yritys tarvitsisi tutkimaansa järjestelmään valtavirrasta poikkeavan tavan syöttää tunteja. Ominaisuus saattaisi olla yllättävänkin helppo toteuttaa ja maksaisi yritykselle räätälöitynä vaikka 10 000 euroa. Ei kovin paha hinta kaivatusta ominaisuudesta, vai mitä?

Räätälöinnin aiheuttamia lisäkustannuksia on hankala, ellei jopa mahdoton allokoida oikeaan osoitteeseen.

Seuraavaksi, kun tuotetta kehittävä tiimi alkaa tehdä jotain uutta, tiimin pitää tietysti varmistaa, ettei uusi ominaisuus riko mitään olemassa olevaa – mukaan lukien asiakkaalle räätälöityä tuntikirjaustapaa.

Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi, että uuden ominaisuuden kohdalla kehittäjän pitää tehdä samaa asiaa varten kaksi erilaista ratkaisua ja testaajan pitää testata kahta erilaista ratkaisua. Lisäksi tulee monta muuta pienempää lisätyötä.

Tämä kasvattaa tietysti kustannuksia, jotka puolestaan näkyvät tuotteen hinnassa. Räätälöinnin aiheuttamia lisäkustannuksia on hankala, ellei jopa mahdoton allokoida oikeaan osoitteeseen, joten monesti tämä aiheuttaa hinnankorotuspainetta koko tuotteen osalta.

Lue myös: ERP vs. PSA — Mitä eroa on ERP-järjestelmällä ja PSA-ohjelmistolla?

2. Pyörää ei kannata keksiä uudestaan

Niin kulunut kuin ylläoleva sanonta onkin, pitää se myös varsin usein paikkansa. Severan asiakaskunnassa painottuvat arkkitehtitoimistot, it-yritykset, insinööritoimistot, konsultit sekä mainos- ja viestintätoimistot.

Teemme tiivistä yhteistyötä asiakaskuntamme kanssa tuotekehityksen lomassa, joten uskallan sanoa, että tunnemme nämä toimialat varsin hyvin. Keskustelemme asiakkaidemme kanssa heidän kipukohdista, tavoitteista, liiketoiminnasta ja kaikesta näiden ympärillä. Saamme paljon palautetta ja kehitysideoita suoraan asiakkailtamme.

Hyvä pilvipalvelu tukee kohderyhmänsä parhaita käytäntöjä ja toimintamalleja.

Hyvä pilvipalvelu tukee kohderyhmänsä, meidän tapauksessa asiantuntijayritysten, parhaita käytäntöjä ja toimintamalleja. Monesti tuoreilta asiakkailtamme kuuleekin, että Severa tuo selkeyttä ja suoraviivaisuutta yrityksen prosesseihin. Voin luottavaisin mielin sanoa, että meidän asiakasvastaavamme tietävät mistä puhuvat – kannattaa pitää mieli avoinna, vaikka se nykyinen toimintatapa tuntuisikin tutulta ja turvalliselta.

Tiesitkö muuten, että asiakasyritystemme vuoden 2020 mediaanikannattavuus on ollut 30 prosenttia suurempi ja kasvu moninkertainen verrattuna muihin toimialan yrityksiin? Minusta se kertoo siitä, että olemme onnistuneet tarjoamaan työkalun, joka säästää sinut pyörän keksimiseltä uudestaan.

Lue myös: 5 myyttiä toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotosta

3. Suunnan muuttaminen on hankalampaa

Nykyisten pilvipalveluiden hyvä puoli on se, että ne on tarpeen tullen myös helpompi vaihtaa toiseen. Joskus tulee eteen tilanne, jolloin käytössä oleva järjestelmä ei enää palvele parhaalla mahdollisella tavalla tai liiketoiminta muuttuu siten, että tarvitaan jotain lisää.

Valmis järjestelmä on mahdollista vaihtaa toiseen nopeasti ja siihen on vaivatonta integroida sitä tukevia järjestelmiä. Räätälöityyn järjestelmään puolestaan sitoutuu alusta alkaen ajallisesti ja taloudellisesti niin vahvasti, että irtautuminen on hankalampaa.

Järjestelmähankintaa tehdessä on hyvä muistaa myös nykyisten API-rajapintojen tuomat mahdollisuudet.

Ei sekään tietysti mahdotonta ole, mutta jos odotat räätälöinnin valmistumista vuoden ja maksat siitä 40.000 euroa, tulee monesti henkisesti sitoutuneeksi järjestelmään vaikka se todettaisiinkin nopeasti huonoksi investoinniksi.

Järjestelmähankintaa tehdessä on hyvä muistaa myös nykyisten API-rajapintojen tuomat mahdollisuudet. Kaikkea ei välttämättä kannatakaan ottaa samalta luukulta, vaan kannattaa yhdistää parhaat työkalut. Esimerkiksi Severalla emme tarjoa sinulle työkaluja markkinoinnin automaatioon, mutta tarjoamme sinulle loistavan rajapinnan (ja vaikka valmiin integraation HubSpotiin).

Paraskaan järjestelmä ei aina palvele jokaista potentiaalista asiakastaan. Liiketoiminnassa voi hyvinkin olla sellaisia erikoispiirteitä, ettei saman toimialan parhaat käytännöt yksinkertaisesti toimi. Tällöin räätälöinti voi hyvinkin olla tarpeellista. Meidän ratkaisu näihin tilanteisiin on sisartuotteemme ValueFrame. ValueFramen asiakaskunnasta löytyy vahvasti samat toimialat edustettuina kuin Severaltakin, mutta tarvittaessa myös tuotteen räätälöinti on mahdollista.

Lue asiakaskokemus: Severa on helppokäyttöinen projektinhallintajärjestelmä kasvavan konsulttiyrityksen tarpeisiin

Taneli Lilja

Taneli Lilja on PSA-ratkaisujen tuoteasiantuntija. Tanelin tavoitteena on helpottaa ja tehostaa asiakkaan arkea löytämällä hänelle parhaiten sopivat työkalut projektinhallintaan ja toiminnanohjaukseen.